Met name binnen vipassanā-meditatie wordt (tijdens retraites) nog wel eens gebruik gemaakt van loopmeditatie. In dit boek zet Ajahn Nyanadhammo diverse technieken van loopmeditatie uiteen.

Als je samatha-meditatie op ‘buddho’ beoefent dan maakt loopmeditatie niet direct een onderdeel uit van de concentratie-meditatie zelf. Ahba onderwijst dat het uitermate moeilijk is om hele hoge concentratie te bereiken terwijl je loopt en de ogen open hebt om te kijken dat je nergens tegenaan komt.

Wel is het goed om mentaal ‘buddho’ te blijven herhalen, natuurlijk tijdens een retraite maar eigenlijk op elk moment dat het kan. Dit is een vorm van sati (bewuste aandacht) waarmee je het bewustzijn beschermt, ook wordt het zo ‘normaler’ voor het bewustzijn om zich op ‘buddho’ te richten. Dit komt het concentratieproces op het meditatiekussen heel erg ten goede.

In die zin is loopmeditatie ook voor de beoefenaar van samatha-meditatie op ‘buddho’ een waardevolle toevoeging.

Een leuk detail is dat Ahba wel eens uitgenodigd is door Ajahn Nyanadhammo om zijn zegen te geven.

Nu je hier toch bent…

… willen we je iets vragen. Deze website is gemaakt uit liefde voor het boeddhisme en boeddhistische meditatie. Wij streven ernaar om het onderwijs van de Boeddha zo helder en correct mogelijk weer te geven en toegankelijk te maken voor iedereen die erin is geïnteresseerd, zonder commerciële bedoelingen.

Om deze website te kunnen blijven onderhouden hebben we jouw steun nodig. Elk bedrag, klein of groot, is voor ons van grote waarde.

Via onze donatie pagina kun je via iDEAL een eenmalige donatie doen van minimaal 5 euro. Mocht je een kleiner bedrag willen doneren, of periodiek iets willen overmaken, dan verzoeken we je dat via je eigen bankomgeving te doen naar NL19TRIO0379724820 t.n.v. Stichting Buddho.

Hartelijk dank voor je vrijgevigheid!