Een geconcentreerd bewustzijn is in het hier en nu, rustig, kalm en vredig. Met een dergelijk bewustzijn zie je de dingen zoals ze zijn en verwerf je inzichten die je niet uit boeken kunt halen.

Om deze concentratie te ontwikkelen beoefenen wij samatha meditatie op Buddho. Dit is een traditionele vorm van concentratie meditatie uit het Theravada Boeddhisme.

In Nederland wordt de meditatie onderwezen en begeleid door Herman Schreuder, die het op zijn beurt leerde van Ahba, een befaamde Birmese meditatiemeester en abt van een groot boeddhistisch klooster in Noord‐Thailand.

Als je samatha meditatie op Buddho beoefent verwerf je naast concentratie vanzelf langzaam maar zeker tal van heilzame kwaliteiten zoals geduld, mindfulness, energie en doorzettingsvermogen. Concentratie is ook een voorwaarde voor liefdevolle‐vriendelijkheid (metta) en inzicht (vipassana).

Dit zorgt voor meer tevredenheid en een gelukkiger bestaan. Je moet het alleen zelf doen, want niemand anders kan jouw mind ontwikkelen.

Begin met Mediteren

Mediteren op Buddho


Mediteren op Buddho is een vorm van Buddhanussati meditatie, het richten van het bewustzijn op de kwaliteiten van de Boeddha.

Buddho samatha meditatie omhelst het gehele graduele pad van moraliteit (sila), concentratie (samadhi) en wijsheid (pañña) zoals onderwezen door de Boeddha.

De beoefening van moraliteit (sila) en mindfulness (sati) in het dagelijks leven dient als voorwaarde voor verdieping tijdens de concentratie meditatie op het meditatiekussen.

Zonder moraliteit en mindfulness kan er geen diepe concentratie ontstaan.

Tijdens het mediteren richt je je op de kwaliteiten van de Boeddha door je te richten op het geluid dat je genereert door hardop het woord Buddho (uitgesproken als ‘boedhaw’, zie bijvoorbeeld deze demonstratie video) keer op keer te herhalen. Zo wordt je bewustzijn langzaam maar zeker stil, schoon en helder.

Concentratie komt dan vanzelf. Je kunt het niet forceren, alleen laten ontstaan, steeds dieper, totdat je alle zintuigen af kunt sluiten en er alleen nog een mind gericht op Buddho is.

Concentratie is een keiharde voorwaarde voor het ontstaan van wijsheid, iets dat vandaag de dag door veel mensen wordt genegeerd. Met concentratie zie je de dingen objectief, zoals ze zijn en kun je loslaten.

Wijsheid komt dan vanzelf, langzaam maar zeker en gemakkelijk.

Buddho meditatie geeft je zo de mogelijkheid om elke dag aan jezelf te werken. Je werkt tegelijkertijd aan het boeddhistische pad naar de volledige bevrijding, Nibbana (Sanskriet: Nirvana). In dat proces vernietig je mentale vergiften zoals hebberigheid, haat en onwetendheid. Door los te laten en in het hier en nu te leven schep je de voorwaarden voor een werkelijk gelukkig bestaan.

Het enige dat nodig is, is je eigen geduldige inspanning.

Stilte door Meditatie op Geluid

Geluid is een relatief makkelijk meditatie‐object om mee te beginnen. Waarom? Met samatha meditatie probeer je je bewustzijn stil te krijgen. Maar je bewustzijn wil dit in eerste instantie helemaal niet.

Het gaat er, waar het de kans krijgt, met je vandoor. Naar het verleden, naar de toekomst. Het heeft ideeën, meningen, problemen, noem het maar op. Als je nog geen concentratie hebt is alles wat er daarnaast aan afleiding bij komt een extra obstakel, een extra mogelijkheid voor het bewustzijn om niet stil te hoeven zijn.

Met name dingen zien of horen maakt het krijgen van concentratie heel erg moeilijk.

Visuele input is makkelijk uit te schakelen door simpelweg de ogen te sluiten. Met geluid is dat een ander verhaal. Als je in Nederland woont is de kans groot dat je altijd geluid om je heen hoort. Een brommer die langs rijdt, een sirene, de buren, etc. Omdat je bij Buddho meditatie zelf geluid maakt, en dit geluid vrijwel altijd het omgevingsgeluid overstemt, heb je hier geen last van. Het geluid is op deze manier een extra bescherming.

In vergelijking tot bijvoorbeeld de ademhaling is het daarom makkelijker, mede omdat bij het maken van je eigen geluid je ook zaken hebt als ritme, volume, toonhoogte en cadans die je kunnen helpen om je mind geconcentreerd te krijgen.

Ahba leert dat het geluid van het woord Buddho de sleutel is tot concentratie. Je bouwt er een sterk fundament mee op.

Als je een sterk fundament hebt kan je overstappen op andere meditatie‐objecten zoals de ademhaling of metta (liefde‐vriendelijkheid) of je richten op vipassanā (inzicht).

Dit gebeurt altijd op aangeven van de leraar omdat alleen die kan overzien of je bewustzijn er klaar voor is.

Dieper in de Materie Duiken


Aanbevolen Blog Berichten